ئایا بەكارهێنانی وشەی (خوا) بۆ (الله) دروستە؟

ئه م به شه تايبه ته به به شى پرسيار و وه ڵامى شرعى له لايه ن كه سى شاره زاوه وه لام ده درێته وه
وينه ى هاوه ڵ
hawalan
بەڕێوەبەری گشتى
بەژداریه كان: 886
بەشداربووە لە: هەینی أغسطس 26, 2011 3:38 am
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
پەیوەندى وگرێدان:

ئایا بەكارهێنانی وشەی (خوا) بۆ (الله) دروستە؟

بەژداریەكان لەلایەن hawalan »

\ئایا بەكارهێنانی وشەی (خوا) بۆ (الله) دروستە؟
بسم الله الرحمن الرحيم
دوای سوپاس وستایش بۆ خوای گەورە، دەڵێم: لەبەر سەرهەڵدانی كەسانێك لەم دواییانە كە دەڵێن بەكارهێنانی وشەی (خوا یان خودا) بۆ (الله) دروست نییە، هەستام بە ئامادەكردنی ئەم بابەتە، تاوەكو ببێتە وەڵامێك بۆ ئەم جۆرە كەسانە.
خوای گەورە دەفەرمووێ‌:{ فَاسْأَلُواْ أَهْلَ الذِّكْرِ إِن كُنْتُم لاَ تَعْلَمُونَ }النحل:43.
واتە: دەی پرسیار لە زانایان بكەن، ئەگەر ئێوە نازانن.
جا بۆیە با بچینە خزمەت زانایان با بزانین چیمان پێ‌ دەڵێن لەسەر ئەم بابەتە:
یەكەم: ئیمامی ئیبنو تەیمییە -رحمه الله- دەفەرمووێ‌:" كذلك الرب سبحانه يوصف بالعربية "الله الرحمن الرحيم"، وبالفارسية "خداي بزرك"، وبالتركية "سركوي"، ونحو ذلك، وهو سبحانه واحد، والتسمية الدالة عليه تكثر " انتهى من " الفتاوى الكبرى " ( 6 / 568 ) .
واتە: (رب) بە عەرەبی وەسف دەكرێت بە (الله) و (الرحمن) و(الرحیم)، وە بە فارسی خودا (خداي) وە بە توركی(سركوي) و، هاوشێوەی ئەمانە، ئەمە لە كاتێكدا پاكو بێگەردی بۆ ئەو، تاكە و، ئەو ناوانەش بەڵگەن لەسەری زۆرن.
دووەم: ئیمامی ابن الهمام الحنفي -رحمه الله- دەفەرمووێ‌:" ( قوله : ولو قال بالفارسية " سوكندمي خورم بخداي " يكون يميناً ) ; لأنه للحال ; لأن معناه : أحلف الآن بالله " انتهى من " فتح القدير " ( 5 / 76 ) .
واتە: ئەگەر كەسێك بە فارسی گوتی (سوكندمي خورم بخداي) دەبێتە سوێند، چونكە واتاكەی بریتییە لە: ئێستا سوێند دەخۆم بە(الله).
سێیەم: ئیمامی ئیبنو حەزمی ئەندەلوسی -رحمه الله- دەفەرمووێ‌:" لا يمين إلا بالله عز وجل، إما باسم من أسمائه تعالى أو بما يُخبَر به عن الله تعالى ولا يراد به غيره، مثل: مقلب القلوب، الأرض وما عليها، الذي نفسي بيده، رب العالمين، وما كان من هذا النحو، ويكون ذلك بجميع اللغات، أو بعلم الله تعالى أو قدرته أو عزته أو قوته أو جلاله، وكل ما جاء به النص من مثل هذا; فهذا هو الذي إن حلف به المرء كان حالفاً، فإن حنث فيه كانت فيه الكفارة. " انتهى من " المحلى " (8/ 30).
واتە: نابێت سوێند بخورێت و، هیچ سوێندێك دانامەزرێت ئیللا بە (الله عز وجل)، جا یان بە ناوێك لە ناوەكانی، یاخود بەو شتانەی خەبەری پێ‌ دەدرێت دەربارەی خوا و، مەبەستیش لێی تەنها(الله)یە، وەكو: وەرگێڕی دڵەكان و، میراتگری زەوی وئەوەی لەسەریەتی، ئەو زاتەی نەفسی منی بەدەستە، پەروەردگاری جیهانیان و، هاوشێوەی ئەمانەش، (ئەم سوێند خواردنەش بەهەموو زمانەكان دەبێت!)، یا بە زانستی (الله تعالی) یان توانای یاخود عیززەتی یا هێزی یان گەورەییەكەی، وەهەموو ئەو شتانەی كە دەقی دەربارەی هاتووە لە هاوشێوەی ئەمانە، ئائەوەیە كە ئەگەر مرۆڤێك سوێندی پێ خوارد، سوێندەكەی دادەمەزرێ‌، جا ئەگەر سوێندەكەی شكاند، ئەوە كەفارەتی دەكەوێتە سەر.
چوارەم: شێخ (محمد بن صالح المنجد) دەفەرمووێ‌: بەكارهێنانی وشەی(GOD) بۆ (الله) دروستە و، هیچ كێشەی تێدا نییە...
ئەم چوار فەتوایە وەرگیراوە لە بابەتێك بە ناوی: (ترجمة أسما‌ء الله وصفاته إلی لغات أخری وحكم الحلف بها مترجمة)، لە سایتی (الإسلام سؤال وجواب).
پێنجەم: شێخ (خالد المصلح) كاتێك ئەو پرسیارەى لێدەكرێت:‌
ئایا بەكارهێنانی وشەی(GOD) بۆ (الله)دروستە؟
دەفەرمووێ‌: هیچ حەرام نییە، چونكە ئەمە ناونانی (الله) نییە بە ناوێك كە بۆ خۆی داینەنابێت، بەڵكو ئەمە تەرجەمەی ناوی (الله)یە... ئەمە هیچی تێدا نییە... بەڵام ئەگەر ئەم ناوە واتایەكی نا دروستی هەبێت، بۆ نموونە ئەگەر مەبەستیان لە (GOD) (الله) و (روح القدس) و (المسیح) بێت، ئەوكاتی ئەمە بەكار مەهێنە، بەڵكو ناوێك بەكار بێنە تایبەت بێت بە (الله)، یاخود بڵێ‌ مەبەستم بە(GOD) ئەوەیە...
شەشەم: وەهەروەها ئەمە فەتوای لێژنەی دائیمەشە.
لە كۆتاییدا: زانایان فەرموویانە: هەموو ناو سیفاتەكانی خوا دروستە تەرجەمە بكرێن. (الله)ش یەكێكە لەو ناوانە!
ئامادەكردنی: عبدالله باڵەكی
وێنە

گەڕانەوە بۆ ”پرسیارو وەڵامی شرعى“